Sa oled siin

Eriolukorra KKK

Eriolukorra KKK

Kaitsemaskidest

Maski ei ole üldjuhul mõtet kanda ei kodus ega õues. Õues piisab 2-meetrise distantsi nõude järgimisest. Kodus ei ole mõistlik maski kanda seetõttu, et kui üks pereliige on haigestunud ja pereliikmed ei ole püsivalt eraldi isoleeritud, siis leiab viirus tõenäoliselt ikka tee pereliikmete nakatamiseks. 

Maski võib olla mõtet kanda ühiskondlikes ruumides (poed, apteegid, meditsiiniasutused, ühistransport), kus liigub palju inimesi, vähendamaks võimalust, et köhides või aevastades jõuavad piisknakkus teiste inimesteni. Nina ja suu katmine on sellises paigas kohane ettevaatusabinõu. Samuti võib maskist olla tervele inimesele abi, et kui keegi viirusekandja tema suunas köhib, vähendamaks mõnevõrra võimalust, et terve inimeseni jõuab viirus piisknakkuse pritsmete teel sellise doosina, mis toob kaasa nakatumise ja haigestumise. 

Mida teha, kui mul ei ole spetsiaalset kaitsemaski?

Eestis on maskide puudus ja neid pole saada. Kes tahab siiski maski kanda, see võib ise teha riidemaski (PDF). Isetehtud riidemask vähendab mõningal määral riski, et nakkusekandja annab viiruse edasi teistele ning osaliselt kaitseb ka maskikandjat ennast, kui tal veel viirust pole. 

Isetehtud maski puhul tuleb meeles pidada, et see ei ole isikukaitsevahend ega ole samaväärne meditsiinilise maskiga.

NB! Diagnoositud viirusekandja või koroonaviiruse sümptomitega inimene peab püsima kodus ja vältima kontakte teistega sõltumata sellest, kas tal on olemas mingi mask või mitte. 

Kui palju kaitseb isetehtud mask?

Isetehtud maski puhul on kõige olulisem materjal. Sõltuvalt kasutatud materjalist võib mask kinni pidada 30–50% peentest osakestest. Isetehtud maski kandes tuleb lisaks täita kõiki teisi ennetavaid meetmeid: pesta käsi, hoida teiste inimestega distantsi. Oluline on meeles pidada, et igakordne maski puudutamine kätega suurendab maski saastumist ja seeläbi haigestumise ohtu. Oluline on pöörata tähelepanu ka silmade kaitsele ja mitte hõõruda neid kätega, sest avatud limaskesta kaudu võib viirus samuti leida tee organismi.

Isetehtud maski puhul tuleb meeles pidada, et see ei ole isikukaitsevahend ega ole samaväärne meditsiinilise maskiga. 

NB! Diagnoositud viirusekandja või koroonaviiruse sümptomitega inimene peab püsima kodus ja vältima kontakte teistega sõltumata sellest, kas tal on olemas mingi mask või mitte. 

Mida on oluline silmas pidada isetehtud maski puhul?

Isetehtud maski materjal niiskub väga kiirelt. Niiske mask tuleb välja vahetada, sõltuvalt valitud materjalist 2–3 tunni järel. Üks inimene vajab päevas umbes 4–5 maski, kui on vaja näiteks tööl käia.

Millised nõuded kehtivad isetehtud maski suhtes? 

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet avaldas 2. aprillil oma kodulehel www.ttja.ee detailse juhendi, kuidas valmistada nii meditsiinilisi kui ka enda tarbeks maske. (PDF)

Millistest reeglitest tuleb kinni pidada maski kandmisel?

  • Mask peab olema korralikult näo ees nii, et suu ja nina on kaetud.
  • Kui mask on korra lõua peale tõmmatud, seda on käega korduvalt kohendatud, katsutud või see on niiskeks läinud, tuleb mask välja vahetada.
  • Mask ei tohi olla niiske. Niiske mask tuleb välja vahetada.

Kas isetehtud maski saab korduvalt kasutada? 

Jah, kuid riidemaskid peavad olema õmmeldud mitmekordsest riidest ja neid peab saama pesta kõrgel temperatuuril. Maski tuleb pesta vähemalt 60 kraadi juures.
NB! Kasutatud maskid tuleb koguda kinnisesse plastkotti või karpi. Kindlasti ei tohi jätta kasutatud maski vedelema. 

Miks ei ole riik seni rõhutanud, et tavainimene võiks teatud juhtumite puhul rahvarikkas kohas kanda maski?

Riigi soovitused sõltuvad sellest, milline on parasjagu olukord ning millised meetmed on antud ajahetkel kõige otstarbekamad. Haiguspuhangu arengus oleme jõudnud faasi, kus üksikutest juhtumitest ja lokaalsetest nakatumiskolletest on viirus leidnud tee kõikjale. See tähendab, et ringi võib liikuda inimesi, kes ise ei tea, et on nakatunud koroonaviirusesse. Sellepärast on vaja võtta kasutusele täiendavad kaitsemeetmed, sh katta avalikus ruumis teiste inimestega koos olles nina ja suu. Samas on Eestis jätkuvalt veel kaitsevahendite puudus, mistõttu on oluline jätta spetsiaalsed meditsiinilised maskid ja respiraatorid tervishoiutöötajatele, hooldajatele, sotsiaaltöötajatele, kes puutuvad otseselt kokku koroonaviirusesse nakatunutega. 

Peamine on aga jääda koju, pesta käsi, täita teisi hügieenireegleid, hoida väljas liikudes teiste inimestega distantsi.

Oluline on teadvustada, et iga, ka väike võimalus oma käitumisega vähendada viiruse võimalikku levikut, toob lähemale aja, mil elu saab taas käia tavapärasel viisil.

Reisija õigused tarbija vaatest

Mu lend tühistati, mis on mu õigused?

Kui lennuettevõtja lennu tühistab, on reisijal õigus lennupileti raha tagasi saada (kui reis sai alguse EL-st või kolmandast riigist, aga lendu teostas EL vedaja). Lisaks on reisijal õigus lennuettevõtja abile ja hoolitsusele, näiteks toitlustuse või majutuse tagamine, kui inimene ootab esimesel võimalusel toimuvat asenduslendu. Tuleb arvestada, et asendusteekonna pakkumine esimesel võimalusel ei pruugi lennuvedajal olla praegu objektiivselt võimalik.

Kui reisija valib piletiraha tagastamise või asenduslennu hilisemal kokkulepitud kuupäeval, siis ei ole lennuvedajal enam kohustust reisija eest hoolitseda.

Palume tarbijatel arvestada, et hetkel võib lennuettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Juhul, kui asukohariik on sulgenud piirid ja/või ei toimi rahvusvaheline transport, võtke ühendust välisministeeriumiga e-maili aadressil konsul@mfa.ee, (lisage oma isikuandmed ja probleemi kirjeldus) või Eesti saatkonnaga, et saaksime teid edasi juhendada.

Lisateavet lennureisija õiguste kohta praeguses olukorras leiab ka Euroopa Komisjoni avaldatud ülevaatest, vt siit (PDF)

Lend ja majutus eraldi broneeritud, kuid ei soovi reisile minna

Tasuks ühendust võtta vahendaja või tegeliku teenuse osutajaga ja uurida, kas on võimalik teenusest loobuda ja raha tagasi saada.

Palume tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Olen pakettreisil ja tahan enne selle lõppu Eestisse naasta

Paljud reisikorraldajaid tegutsevad praegu aktiivselt inimeste tagasitoomise nimel. Soovitame hoida ühendust oma reisikorraldajaga!

Kui pakettreisi osaks on transport tagasi lähtekohta, siis tuleb reisikorraldajal reisija ka lähtekohta toimetada. Kui reisija soovib Eestisse naasta varem, kuid reisikorraldaja ei ole nõus tagasireisi varasemaks tooma, siis on reisijal õigus reisikorraldaja abile varasema tagasireisi korraldamisel. 

Pakettreisilepingu puhul on raskustesse sattunud reisijal õigus pöörduda reisikorraldaja poole, kes peab talle viivitamata asjakohast abi võimaldama. Muuhulgas peab reisikorraldaja aitama reisijat alternatiivsete reisivõimaluste ehk varasema tagasilennu leidmisel.

Kuna reisikorraldaja kohustus on aidata üksnes tagasilennu leidmisel, siis tagasilennu pileteid reisikorraldaja hüvitama ei pea. Reisikorraldaja võib sellise abi eest nõuda reisijalt mõistlike kulude hüvitamist, kui olukorra on põhjustanud reisija tahtlikult või hooletuse tõttu. Täna, mil tegu on erakorralisest asjaolust tulenevalt varasema tagasilennu soovimisega, ei saa reisikorraldaja eelnevalt nimetatud hüvitist reisijalt nõuda.

Mis saab pakettreisi osast, mis jääb reisijal saamata, kui otsustab ise varem reisilt naasta?

Kui reisija soovib enne reisi lõppu kodumaale naasta Eestis välja kuulutatud eriolukorra tõttu, ei ole tal õigust reisikorraldajalt osutamata jäänud teenuste eest raha tagasi nõuda. See reegel kehtib juhul, kui reisikorraldaja oleks valmis ja võimeline pakettreisi osaks olevaid teenuseid osutama vastavalt pakettreisilepingus kokkulepitule. 

Kui reisija ei naase pakettreisilt enne reisi lõppu ning riigipiirid suletakse

Soovitame kõigil reisijatel Eestisse naasta! Reisikorraldajal ei pruugi hiljem olla võimalust reisijat tagasi Eestisse tuua.

Kui vältimatute ja erakorraliste asjaolude tõttu ei ole võimalik korraldada reisija tagasireisi, kannab reisikorraldaja reisija vajalikud majutuskulud, mis ei ületa kolme ööd reisija kohta. Pärast kolme öö möödumist jäävad majutuskulud reisija enda kanda. Kolme öö majutuse piirangut ei kohaldata liikumispuudega isikute (ja neid saatvate isikute), rasedate naiste ja saatjata alaealiste, isikute suhtes, kes vajavad eriarstiabi, tingimusel, et reisikorraldajat on nende konkreetsetest vajadustest teavitatud vähemalt 48 tundi enne pakettreisi algust ja reisijate suhtes, kelle pakettreisi osaks on lend lähtekohta. Eelnimetatud juhtudel tuleb reisikorraldajal olla vajadusel valmis kandma pikema majutamise kulud.

Reisikorraldaja otsustab erakorralistest asjaoludest tulenevalt reisijad reisilt varem tagasi tuua

Arvestades praegust kiiresti muutuvat olukorda, on see igati mõistlik samm.

Pakettreis lõppeks varem reisikorraldajast tulenevalt ning reisikorraldaja peaks sel juhul ilma lisatasuta pakkuma reisijale varasemat tagasilendu.

Arvestades erakorralistest sündmustest põhjustatud rasket olukorda turismisektoris, soovitame tarbijatel võimalusel leida reisikorraldajaga kulude hüvitamisel paindlikke lahendusi. Pakettreisi varasemast lõppemisest saamata jäänud osa hüvitamisel võivad pooled kokku leppida näiteks pakettreisi kinkekaardi (see peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud) andmises või tulevase reisi hinnast soodustuse tegemises. Kui need variandid ei sobi, võib reisija pakettreisi hinda alandada võrdselt saamata jäänud pakettreisi osaga.

Reisijal ei ole peale hinna alandamise reisikorraldaja suhtes kahju hüvitamise nõuet, kuna lepingu rikkumine tuleneb vältimatutest ja erakorralistest asjaoludest.

Palume reisijatel arvestada, et hetkel võib reisiettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume reisijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Reisikorraldaja ei tühista pakettreisi, kuid ma ei taha reisida.

Paljud reisikorraldajad on hetkel lähitulevikku planeeritud pakettreisid tühistanud, kuid olukord on kiiresti muutuv. Reisid, mis on planeeritud toimuma mõne kuu või poole aasta pärast, võivad asjaolude muutudes juba plaanipäraselt toimuda. Seepärast ei maksa kaugemas tulevikus toimuvate reiside tühistamisega kiirustada. Tasub võtta hetk ja rahulikult hinnata, kas reisi tühistamise vajadus on vältimatu.

Kui reisikorraldaja lähitulevikus toimuvat reisi siiski tühistanud pole, siis tasub teada järgmist. Pakettreiside regulatsioon näeb reisijale ette õiguse lõpetada pakettreisileping enne pakettreisi algust lõpetamistasu maksmata, kui sihtkohas või selle vahetus läheduses esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, mis mõjutavad olulisel määral pakettreisi teenuste osutamist või reisijate vedu sihtkohta. 

Vältimatud ja erakorralised asjaolud võivad hõlmata näiteks sõjategevust, muid tõsiseid julgeolekuprobleeme, nagu terrorism, märkimisväärseid ohte inimese tervisele, nagu raske haiguse puhang reisisihtkohas, või loodusõnnetusi, nagu üleujutused, maavärinad, või ilmastikutingimused, mis muudavad võimatuks reisida sihtkohta turvaliselt pakettreisilepingus ette nähtud viisil. 

Taganemisavaldus tuleb reisikorraldajale esitada enne pakettreisi algust.

Ärgitame reisijaid kaaluma reisikorraldajatega ka paindlikumates lahendustes kokkuleppimist. Näiteks võib ettemaksu tagastamise asendada reisi muutmisega hilisemale kuupäevale või asendada pakettreisi kinkekaartidega (pakettreisi kinkekaart peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud), mida reisija saab enda äranägemise järgi hiljem kasutada.

NB! Lisateavet reisija õiguste kohta leiab ka Euroopa Komisjoni veebilehelt, info on võimalik alla laadida ka eesti keeles.

Reisija õigused ettevõtja vaatest

Kui reisid toimuvad, aga reisijad kõiki reisiteenuseid ei saa:

Pakettreisi varasemast lõppemisest saamata jäänud osa hüvitamisel võivad pooled kokku leppida näiteks pakettreisi kinkekaardis ( see peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud) või tulevase reisi hinnast soodustuse tegemises.

Kui need variandid ei sobi, võib reisija pakettreisi hinda alandada võrdselt saamata jäänud pakettreisi osaga.

Kui reisikorraldaja reisid varem katkestab, siis:

Pakettreisi varasemast lõppemisest saamata jäänud osas võivad pooled kokku leppida näiteks pakettreisi kinkekaardis (see peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud) või tulevase reisi hinnast soodustuse tegemises.

Kui need variandid ei sobi, võib reisija pakettreisi hinda alandada võrdselt saamata jäänud pakettreisi osaga.

Kui reisikorraldaja reisid ära jätab, siis:

Reisikorraldajal on õigus pakettreisileping enne reisi algust lõpetada, kui lepingut ei saa täita vältimatute ja erakorraliste asjaolude tõttu.

Sellisel juhul on reisijal õigus saada tagasi kogu reisitasu. Kahju hüvitist reisijad täiendavalt nõuda ei saa. 

Poolte kokkuleppel võib ettemaksu tagastamise asendada ka reisi muutmisega hilisemale kuupäevale või asendada pakettreisi kinkekaartidega (pakettreisi kinkekaart peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud), mida reisija saab oma äranägemise järgi hiljem kasutada.

Kui reis toimub:

Reisikorraldajal on abi andmise kohustus. Reisikorraldaja peab reisijat aitama alternatiivse tagasilennu leidmisel. Kuna kohustus on üksnes tagasilennu leidmisel aidata, siis tagasilennu pileteid reisikorraldaja hüvitama ei peaks. Abi andmise tõttu hüvitiste nõudmine oleneb sellest, kas reisija võis end ise hooletusest abi vajamise olukorda viia.

Reisikorraldajal on kohustus anda raskustesse sattunud reisijale viivitamata asjakohast abi, eelkõige reisikorraldaja:

  1. annab asjakohast teavet tervishoiuteenuste, kohalike ametiasutuste ja konsulaarabi kohta ning
  2. aitab reisijat sidepidamisel ja alternatiivsete reisivõimaluste leidmisel.

Kui vältimatute ja erakorraliste asjaolude tõttu ei ole pakettreisilepingus kokkulepitud viisil võimalik korraldada reisija tagasireisi lähtekohta või teise kokkulepitud kohta, siis kannab reisikorraldaja kulud vajalikule majutusele, mis ei ületa kolme ööd reisija kohta. Pärast kolme öö möödumist jäävad majutuskulud reisija enda kanda.

Kolme öö majutuskulude piirangut ei kohaldata:

  1. kui pakettreisi osaks on tagasilend lähtekohta;
  2. kui reisija tagasireisiks asjakohase transpordivahendi suhtes kohaldatavate reisijate õigusi käsitlevate Euroopa Liidu õigusaktide kohaselt peab reisikorraldaja kandma reisija majutuskulusid pikema aja vältel;
  3. liikumispuudega isikute ja neid saatvate isikute suhtes, rasedate naiste ja saatjata alaealiste suhtes ning isikute suhtes, kes vajavad eriarstiabi, tingimusel, et reisikorraldajat on nende konkreetsetest vajadustest teavitatud vähemalt 48 tundi enne pakettreisi algust.

Reisikindlustus

Reisikindlustus?

Kui sõlmitud on reisikindlustus, tasub ka kindlustusandjalt täpsemalt uurida kindlustuskaitse ulatuse ja selle tingimuste kohta. See millised reisikindlustuse tingimused tarbijale kehtivad, sõltub konkreetsest sõlmitud lepingust, nt millisesse piirkonda reisid, kui kaua reis kestab ja kas oled sõlminud reisitõrkekindlustuse.

Maailma Terviseorganisatsioon on koroonaviiruse levimise tõttu kuulutanud välja ülemaailmse pandeemia. Kas reisikindlustus üldse kehtib?

Reisikindlustuse puhul on tegemist vabatahtliku kindlustusega, kus kindlustuslepingu sõlmimisel lepivad kindlustusandja ja kindlusvõtja kokku missuguse sündmuse (kindlustusjuhtumi) korral peab kindlustusandja oma täitmise kohustuse täitma. Seepärast ei kuulu kindlustusvõtjale hüvitamisele igasugune kahju, vaid üksnes see kahju, milles pooled on eelnevalt kokku leppinud. Kindlustusandja tingimustes on kirjas, mida kindlustusandjad loevad kindlustusjuhtumiteks ja mida mitte. Lisaks on üldjuhul kindlustusandjate tingimustes välja toodud välistused, kus olukorras, kus  kindlustusjuhtum on küll toimunud, kuid selle toimumise põhjuseks on tingimustes sätestatud välistus ning tekkinud kahju ei kuulu hüvitamisele.

 

Eesti Kindlustusseltside Liit on välja töötanud reisikindlustuse hea tava, mille kohaselt ei hüvita kindlustusandjad üldjuhul pandeemia/epideemia või ametivõimude tegevuse tõttu tekkinud kahju. Siinjuures ei ole oluline, kas reisikindlustus on sõlmitud enne pandeemia või pärast pandeemia väljakuulutamist. Seda, kas Sinu kindlustusandja tekkinud kahju hüvitab, sõltub konkreetsest kindlustusandjast, kuivõrd osad kindlustusandjad on teavitanud, et hüvitavad näiteks ravikulud, karantiiniga seotud lisakulud majutusele ning transpordile jne.

Välisministeerium on kuulutanud minu reisi sihtkoha ohupiirkonnaks. Kas reisist loobumise korral hüvitab kindlustusandja tekkinud kahju (makstud lennupiletid ning majutus)?

Üldjuhul ei käsitle kindlustusandjad olukorda, kus kindlustusvõtja loobub ise reisimisest riskipiirkonda, kindlustusjuhtumina ning kahju ei kuulu hüvitamisele.  Seda, kas konkreetne kindlustusandja hüvitab tekkinud kahju, kui inimene ise loobub reisimisest piirkonda, kuhu välisministeerium ei soovita reisida, sõltub konkreetsest kindlustusandjast. Lisaks on olemas kindlustusandjaid, kes pakuvad eraldi tasu eest kaitset olukorras, kus kindlustusvõtja soovib ükskõik mis põhjusel reisist loobuda, kuid selline kaitse ei ole väga levinud.

Kas olukorras, kus viibin veel välismaal reisil ning oman kehtivat reisikindlustust, hüvitab kindlustusandja seoses koroonaviirusega tekkinud kulud?

See sõltub konkreetsest kindlustusandjast ning lepingutingimustest. Üldjuhul aga kindlustusandjad ei hüvita kahju olukorras, kus inimene on juba reisil piirkonnas, kus kehtestatakse karantiin ning inimene ei pääse reisilt kehtestatud karantiini tõttu õigel ajal koju ning sellega seoses tekib reisijatele lisakulu.

Mida peaksin tegema olukorras, kus seoses viiruse levikuga jäetakse ära planeeritud lend või kui reisi sihtkoht suletakse karantiini tõttu?

Pakettreisi puhul tuleks esmalt pöörduda reisikorraldaja poole. Kui reisikorraldaja reisi tühistab, on reisijal õigus saada tagasi kogu reisitasu. Kahju hüvitist reisijad täiendavalt nõuda ei saa. 

Poolte kokkuleppel võib ettemaksu tagastamise asendada ka reisi muutmisega hilisemale kuupäevale või asendada pakettreisi kinkekaartidega (pakettreisi kinkekaart peab olema reisikorraldaja tagatisega tagatud), mida reisija saab oma äranägemise järgi hiljem kasutada.

Kui tegemist ei ole pakettreisiga, siis tuleb pöörduda otse lennuettevõtja või majutusasutuse poole.  
Kui lennuettevõja lennu tühistab, siis reisijal on õigus lennupiletite raha tagasi saada, seda eeldusel, et reis sai alguse EL-st või kolmandast riigist, aga lendu teostas EL vedaja. Reisijal on võimalus raha tagastamise asemel valida hilisem sobilik reisikuupäev. 

Majutusasutuse puhul sõltub kõik, sellest, milles pooled lepingus kokku leppisid, sest tegemist on väljaspool Eestit osutatava teenusega ja ka ettevõtja pole reeglina Eestis asutatud. Kui lepingu järgi ei saa broneeringut tühistada, siis tuleb paraku leppida sellega, et ettevõtja ettemaksu ei tagasta. 

Kui reisijal on sõlmitud reisikindlustus ja teenuseosutaja raha ei tagasta, tasub uurida, kas kindlustustingimused võimaldavad hüvitist saada kindlusandjalt.

Haigestusin reisil olles, kas kindlustus katab ravikulud?

Selleks, et kindlustusandja hüvitaks ootamatu haigestumisega seotud kulud, peab olema eelnevalt sõlmitud meditsiiniabikindlustus, mis üldjuhul on reisikindlustust sõlmides kohustuslik eeldus lepingu sõlmimiseks s.t, et meditsiiniabikindlustust mittesõlmides ei ole võimalik reisikindlustust üldse sõlmidagi.

Kindlustused katavad tervisekindlustuse alusel igasuguse viirusehaigestumisega seotud ravikulud, kuivõrd taoline haigestumine on alati ootamatu ning ka koroonaviirusesse haigestumist loetakse kindlustusjuhtumiks. Tervisekindlustuse alusel on koroonaviirusesse haigestumisega seotud kulud kaetud üksnes hetkeni, mil antud piirkonnas on kuulutatud välja epideemia.
Kui inimene otsustab siiski reisida epideemia piirkonda ning haigestub seal koroonaviirusesse, siis sellega seotud ravikulud ei ole enam tervisekindlustuse alusel kaetud, sest seda loetakse enese teadlikuks ohtu asetamiseks.

Meelelahutuslikud teenused

Üritus jäetakse ära koroona leviku pärast, mis saab piletirahast?

Tarbija saab lepingust taganeda ja küsida tagasi kogu makstud tasu. Kokkuleppel võib tagasimakse asendada ürituse toimumisega hilisemal kuupäeval või anda võimalus külastada mõnd teist aasta lõpupoole toimuvat üritust, kuhu tarbija saab siseneda juba lunastatud pääsmega või hüvitada kulu kinkekaardiga.

Palume tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Mängutoa broneering.

Tarbija saab broneeringu tühistada (kui ettevõtja seda juba teinud pole) ja selle eest ettemakstud raha tagasi küsida. Samuti võib poolte kokkuleppel muuta broneeringu ümber hilisemaks kuupäevaks või asendada tagasimakse kinkekaardiga. 

Palume tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Mis saab minu Eurovisiooni lauluvõistlusele ostetud piletist?

Euroopa Ringhäälingute Liit (EBU) otsustas maikuus Hollandis Rotterdamis toimuma pidanud Eurovisiooni lauluvõistluse koroonaviiruse laialdase leviku tõttu tühistada. Ürituse korraldajad on seisukohal, et praegu tühistatud lauluvõistlus võiks toimuda järgmisel aastal endiselt Rotterdamis. Hetkel selgitab ürituse korraldaja asjaolusid, kas pileti ostnud tarbijatel on võimalik saada tasutud raha tagasi või saab tänavuseks ürituseks ostetud pileti üle kanda järgmisesse aastasse. Pileti ostnud tarbijatega võetakse otse ühendust kohe, kui korraldajal on rohkem teavet. Teavitamiseks kasutatakse sama e-posti aadressi, mida tarbija kasutas pileti ostmisel. Teavet saab ka veebilehelt www.songfestival.nl. Jälgige ka tarbijate piiriüleseid kaebusi lahendava EL tarbija nõustamiskeskuse kodulehekülge www.consumer.ee 

Spordiklubi / huviringide kestvuslepingud

Kui mul on spordiklubiga tähtajaline leping, siis millised tingimused mulle seoses eriolukorraga kehtivad?

Tähtajaliste lepingute puhul soovitame pöörduda teenusepakkuja poole ning uurida erinevaid võimalusi olukorra lahendamiseks, nt lepingu peatamist, kinkekaarti, hinna alandamist või muud kokkulepet. Samas on tarbijal õigus ka vääramatu jõu tõttu lepingu lõpetada, kuid soovitame seda võimalust kasutada ainult viimase abinõuna.

Palume tarbijatel arvestada, et hetkel võib ettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume tarbijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Mu laps ei saa käia huviringis, kuid olen selle eest maksnud. Kas mul on õigus vähem maksta?

Oleneb konkreetse lepingu tingimustest. Näiteks kui on kokku lepitud nii, et lepingu kestel tuleb teenuse osutajal korraldada kindel hulk trenne/tunde, kuid täpsemates kuupäevades kokkuleppimine on jäetud jooksvaks, siis võib olla lahendus see, et teenuse osutaja annab trennid/tunnid pärast olukorra normaliseerumist. 
Kui aga kokkulepe on selline, et igas kuus tuleb anda kindel arv trenne/tunde, siis võib märtsikuu trennid/tunnid lükata edasi tulevikku või vähendada teenustasu nende trennide/tundide võrra, mis osutamata jäävad.

Kinkekaardid, -piletid

Mida teha, kui kinkekaart või -pilet aegub ajal, mil teenust ei ole võimalik riikliku eriolukorra tõttu lunastada? 

Kui kinkekaart või -pilet aegub olukorras, kus teenust ei ole võimalik riikliku eriolukorra tõttu kasutada, siis on tarbijal õigus lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi/pileti eest tasutud summa. Seega soovitame pöörduda kaupleja poole, kelle poolt on kinkekaart väljastatud. Tasub uurida kaupleja kodulehel olevat infot, sest praeguses olukorras on mitmed kauplejad ise kõik vajaliku info üles pannud.

Kas kaupleja võib keelduda kinkekaardi eest tasutud summa tagasi maksmisest, kui tarbijal oli võimalus kasutada kinkekaarti ettevõtte e-poes, aga mitte kinos (Apollo näitel - e-pood ja raamatupoed on avatud, kuid kino suletud)? 

Tarbijal ei ole õigust lepingust taganeda ja saada tagasi kinkekaardi eest tasutud summa, kui kaupleja pakub kinkekaardi kasutamiseks alternatiivi. Kui tarbija ei saa kinkekaarti kasutada kinos, aga kinkekaardi kasutamine kaupleja e-poes on võimalik, siis lepingust taganemise õigust ei ole. 

Kas teenuseid saab ka hiljem sama kinkekaardi alusel tarbida (mis sest et aegunud)? 

See on kokkuleppe küsimus kinkekaardi väljastajaga, mitmed kauplejad pakuvad seda võimalust ise. Soovitame pöörduda kinkekaardi väljastanud kaupleja poole. Vaidluse korral saab tarbija tugineda õiguskaitsevahenditele (nõuda kohustuste täitmist, nõuda kahju hüvitamist jne). Kindlasti tuleb sellised kokkulepped sõlmida kirjalikult.

Kuidas käituda, kui olen tellinud teenuse, nt ürituse korraldus, millest soovin nüüd taganeda?

Esmalt soovitame pöörduda teenusepakkuja poole. Kui teenusepakkujale on makstud ettemaks ja tarbija soovib teenusest loobuda, siis on teenusepakkujal õigus ettemaksust maha arvata juba kantud kulude osa ning sellest ülejäänu peab ta tarbijale tagastama. Kui aga tarbija ei ole teinud ettemaksu, aga soovib teenusest loobuda, siis on teenusepakkujal õigus nõuda tarbijalt mõistlikku hüvitist juba tehtud kulutuste eest. See, kas ja millised kulud on teenusepakkuja teinud, on tema enda tõendada.

Laenu- ja liisingulepingud

Kas ma pean maksma laenu ja/või liisingu kuumakseid, kui olen palgata sundpuhkusel?

Jah, peab küll. Tarbijakrediidilepingutes ei ole vääramatu jõud takistavaks asjaoluks rahaliste kohustuste täitmisel. Kui on näha sissetuleku langust, tuleb kindlasti kiiresti ühendust võtta teenuse pakkujaga. Näiteks mõned pangad pakuvad maksepuhkust.

Kelle poole ma pean pöörduma edasise osas nõu saamiseks? 

Pöörduge teenuse pakkuja poole. Kuna pangad maksepuhkuse saamist ei garanteeri, siis on üldine soovitus raskuste puhul aegsasti kontakteeruda kodupangaga, et leida juba varakult koos sobiv lahendus!

E-kaubandus

Mida teha, kui ma olen tellinud kauba, aga kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik riikliku eriolukorra tõttu kaupa minule tarnida? 

Kui kaupleja teatab, et tal ei ole võimalik kaupa tarnida ehk tarbijaga sõlmitud lepingut täita, siis arvestades eriolukorda, oleks mõistlik üritada lahendada olukord kõiki pooli rahuldava kokkuleppega. Kui kokkulepet saavutada ei õnnestu, siis võib tarbija lepingust taganeda. Selleks peab tarbija esitama kauplejale kirjaliku lepingust taganemise avalduse. Lepingust taganemisel saab kumbki lepingupool nõuda tema poolt lepingu alusel üleantu tagastamist. See tähendab, et tarbija saab nõuda tema poolt tasutud summade tagastamist. Arvestades praegust eriolukorda, tasub varuda kannatust. Tavaolukorra peaks kaupleja tagastama tarbija poolt tasutud summad 1-2 tööpäeva jooksul.

Soovitus kauplejale: Juhul kui kauplejal ei ole võimalik oma lepingulisi kohustusi täita ning ta ei ole võimeline tarbijatele kaupu tarnima, siis peab kaupleja esimesel võimalusel kaupade aktiivse müügi lõpetama ning teavitama tekkinud tarneraskustest tarbijaid.

Mida teha, kui soovin 14 päeva jooksul sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda, kuid riikliku eriolukorra tõttu on ettevõtte tegevus peatatud? Kas 14-päevane taganemisõigus peatub?

Riikliku eriolukorra kehtestamine ei anna kauplejale õigust jätta tarbija pretensioonid lahendamata. Kui tarbija soovib sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganeda, peab kaupleja seda tarbijale võimaldama. Juhul kui tarbijal on kaupleja tegevuse või ostetud kauba suhtes pretensioon, on tal õigus see kirjalikult kauplejale esitada ning kaupleja on kohustatud 15 päeva jooksul pretensioonile vastama, teatades nõude rahuldamiseks või kaebuse võimalikust lahendusest.

Olen sidevahendi abil sõlmitud lepingust taganenud ning ootan, et ettevõte kannaks raha üle. Kas riikliku eriolukorra tõttu saab ettevõte lükata edasi rahaliste kohustuste täitmist?

Kui tarbija on esitanud kauplejale lepingust taganemise avalduse, siis peab tarbija tagastama kauplejalt saadud kauba ning kauplejal on kohustus tagastada tarbijale tema poolt tasutud summad, sh kauba kättetoimetamise kulud. Tarbija poolt tasutud summad peab kaupleja tagastama tarbijale viivitamata, kuid mitte hiljem kui 14 päeva möödumisel. Kaupleja võib keelduda tagasimaksete tegemisest seni, kuni tarbija on tagastanud talle lepingu esemeks olnud kauba või esitanud tõendi kauba tagastamise kohta. Kuid arvestades eriolukorda soovitame olla kaupleja suhtes mõistev ja varuda kannatust.

Pretensiooni esitamise aeg hakkab kätte jõudma. Mida teha? 

Arvestades eriolukorda ja liikumispiirangud soovitame pöörduda kirjalikult kaebusega e-kirja teel kaupleja poole. Kaebuses tuleb märkida, tarbija ees- ja perekonnanimi, millal on kaup ostetud, mis puudused on kaubal ilmnenud ja välja tuua oma nõue. Kauplejale saadetavas kirjas peaks tarbija märkima ka, et kauba toimetab ta kaupleja juurde esimesel võimalusel peale eriolukorra äralangemist, st et oleks pooltevaheline kokkulepe olemas.

Jaekaubandus

Tahan osta poest tagavaraks suurema koguse toiduaineid. Kas kauplejal on õigus piirata minu poolt ostetavaid koguseid? 

Kaupleja ei saa otseselt keelata kaubakoguse suurust. Juhul kui kaupleja soovib piirata mõne toidukauba või esmatarbekauba ühekordseid müügikoguseid, tuleb sellekohane teave kindlasti esitada müügikohas nähtaval kohal. Selle küsimuse saab otsustada üksnes kaupleja ja seda otsust peab ta olema suuteline ka põhjendama. Üheski seaduses hetkel sellekohaseid sätteid ei ole ja kaupleja peab oma tegevuses juhinduma kaubandustegevuse headest kommetest ja tavadest.

Kas kauplustes peab olema võimalik tasuda kauba eest tavakassades või võib kaupleja seoses välja kuulutatud eriolukorraga luua tasumise võimaluse ainult läbi nutikassade? 

Tarbijal peab olema võimalus tasuda ka sularahas. Üldiselt on nutikassade alas olemas ka kaupluse teenindaja, kes abistab ja õpetab ostjat kauba ostmisel läbi iseteeninduskassa.