Sa oled siin

Erinevad müügiviisid

Telefonimüük

Mitmed kauplejad pakuvad oma tooteid ja teenuseid telefoni teel. Kuigi sellisel viisil on kaupu ja teenuseid tellida mugav ja võib-olla ka soodsam, pead olema tähelepanelik.

Tutvu pakkumise tingimustega. Telefoni teel toodet või teenust tellides ei pruugi Sa pakkumise tingimustest täielikult aru saada ega suuta kogu müügikõne käigus antud infot meelde jätta. Peaksid kindlasti täpsustama, kas tegemist on ühekordse või tasulise perioodilise teenusega.

Tee endale selgeks toote või teenuse lõpphind. Toote või teenuse maksumusele võivad lisanduda ka postikulud. Kui tegemist on perioodilise teenusega, siis pead arvestama, et iga järgmise pakiga kaasnevad uued kulud.

Küsi üle, kuidas saad tellitud kauba tagastada või teenusest loobuda, kui see Sulle ei sobi. Tee seda isegi siis, kui müügiagent Sulle seda juba mainis.

Kaalutle. Enne kindla jah-sõna ütlemist hinda oma rahalist seisu ja toote või teenuse vajalikkust. Võta kindlasti mõtlemisaega, et vältida emotsiooniostu. Kui müügiagent käitub ahistavalt ja mõjutab Sind liigselt lepingut sõlmima, siis on tegemist ebaausa kauplemisvõttega.

Nõustumine lepinguga on Sinu jaoks siduv alles siis, kui oled oma tahet kauplejale kinnitanud e-posti või kirja teel. Ehk kaupleja ei või Sulle tooteid saata ainult telefoni teel saadud kinnituse peale.

Tutvu materjalidega. Kui oled toote kätte saanud või teenust kasutama hakanud, loe tähelepanelikult läbi kõik kaasa pandud või Sulle saadetud materjalid. Seal on kirjas, kui pika aja jooksul ja kuidas saad teada anda, et soovid tellitud tootest või teenusest loobuda või et ei soovi edaspidi regulaarselt saadetavaid tooteid.

Kauplejad võivad esmakordsel tellimisel pakkuda tasuta proovipakki.

Täpsusta tingimusi. Uuri, kas proovipaki näol on tegemist ühekordse tasuta tellimusega või hakkad tooteid saama iga teatud aja tagant ja pead nende eest maksma.

Kui oled saanud tasuta proovipaki ja edaspidi tasulisi pakke ei taha, helista või kirjuta kohe paki saatnud kauplejale ning anna teada oma keeldumissoovist.

Kui siiski juhtub, et järgmine pakk jõuab Sinuni, tuleb Sul see kohe tagasi saata. Tagastamiskulusid Sina kandma ei pea.

Kui Sa pole pakutud kaupa tellinud, aga Sulle saadetakse siiski pakk ja arve, siis ära jäta seda tähelepanuta. Anna kauplejale teada, et Sa loobud saadetisest. Vastasel juhul võid üsna pea saada rahalise nõude inkassofirmalt, kuid siis on juba hilja pakist loobuda ja pead selle eest ikkagi maksma.

Pea meeles!

  • Müügikõne ajal antud suuline nõusolek lepingu sõlmimiseks ei ole Sinu jaoks siduv.
  • Kauplejal on kohustus enne Sinu jah-sõna saamist saata lepingu tingimused Sulle kirjalikult.
  • Sul on õigus telefoni teel tellitud tootest või teenusest põhjendusi esitamata 14 päeva jooksul taganeda.

Võrkturundus

Võrkturundus ehk soovitusturundus on otsemüügiäri vorm, mis töötab põhimõttel, et skeemiga liitunud isik kutsub teise inimese süsteemi toodete müüjaks. Seejuures võib ta saada lisaks toodete või teenuste müügist saadud tulule osa ka enda kaasatud inimeste müügikasumist. Oluline on, et skeem põhineks reaalse toote või teenuse müügil ning tarbijatelt võetav tasu tuleks ainult sellest, vastasel juhul on tegemist püramiidskeemiga.

Püramiidskeem on skeem, kus inimesed teenivad teiste isikute kaasamisest ja saavad kasu liituvate isikute sissemaksetest. Selles mudelis reaalseid tooteid ei müüda või on need ebamõistlikult kõrge hinnaga. Püramiidskeem on tarbijakaitseseaduse järgi keelatud.

Mõne võrkturundussüsteemiga liitumisel peaksid olema skeptiline. Kui oled siiski veendunud, et soovid võrgustikku astuda, tee kindlasti eeltööd.

  • Uuri tausta. Kontrolli, millega võrgustik täpsemalt tegeleb. Tee endale selgeks, kas tegemist on toodete müügiga või on põhirõhk suunatud uute inimeste värbamisele.
  • Täpsusta maksumus. Uuri, kui suur on liitumisel n-ö alustamistasu. Võrkturunduse puhul on see üsna madal, sellest kaetakse peamiselt alustamiseks vajalike tarvikute kulud. Püramiidskeemiga liitumisel tuleb tavaliselt tasuda põhjendamatult kõrget liitumismaksu.  
  • Tutvu lepinguga. Enne lepingule allakirjutamist loe kindlasti läbi kõik lepingutingimused. Erilist tähelepanu pööra lepingust taganemise võimalustele. Uuri ka, kas ärist lahkumisel ostab firma Sinult vajadusel tooted või kaubavarud tagasi.

Pea meeles!

  • Kui Sa võrgustikuga liitud, siis ei ole Sa enam tarbija ja Sulle ei kehti tarbijaõigused. Seetõttu ei saa tarbijakaitseamet Sind lepingust taganemisel ega probleemide ilmnemisel aidata.

Kataloogimüük

Kataloogist toodete tellimine on alternatiiv tavapoest ostmisele. Kui otsustad kataloogist endale tellida riideid, kodutehnikat või muud kaupa, siis peaksid olema tähelepanelik ja lähtuma järgnevast

Mõtle ratsionaalselt. Kataloogist riideid tellides ära lähtu sellest, kuidas paistavad rõivad pildil oleva modelli seljas. Mõtle hoolikalt läbi, kas konkreetne rõivaese sobib just Sulle. Pea meeles, et pildil olev ese ei pruugi tegelikkuses samasugune välja näha.

Jälgi suurusi. Eri tootjatel võivad riiete ja jalanõude suurused erineda. Seetõttu peaksid suuruse valimisel lähtuma kataloogi mõõdutabelist, mitte suurustest, mida Sa tavaliselt ostad.

Tutvu tingimuste ja juhistega. Loe läbi kõik kataloogist tellimisega seotud tingimused ja juhised. Kui mõni asi jääb Sulle segaseks, siis võta ettevõttega ühendust kas telefoni või e-kirja teel.

Pea aru. Enne tellimuse esitamist hinda oma rahalist seisu ja toote vajalikkust. Võta kindlasti mõtlemisaega, et vältida emotsiooniostu. Samuti võrdle teiste pakkujate hindu ja tingimusi.

Tee endale selgeks toote lõpphind. Toote maksumusele lisandub sageli postikulu. Jälgi ka seda, kas toote suurus või muud parameetrid mõjutavad lõpphinda või postikulu suurust.

Tutvu saadetisega. Tellitud toote kättesaamisel kontrolli kohe, kas oled saanud kauba, mis vastaks kõigile kataloogis lubatud parameetritele.

Pea meeles!

  • Skeptiliselt peaksid suhtuma nii-öelda imettegevatesse toodetesse (näiteks imekreemid). Seda eriti siis, kui nende kasutamise mõju on ilmselgelt liialdatud.
  • Eelista kauplejaid, kes kasutavad lunarahateenust, mille puhul pead kauba eest tasuma kullerile või postkontoris siis, kui oled kauba kätte saanud.
  • Kui kataloogis pakutakse tooteid järelmaksuga, siis tea, et järelmaks on finantskohustus.
  • Sul on õigus kataloogist tellides tootest põhjendusi esitamata taganeda 14 päeva jooksul pärast kauba kättesaamist.