Sa oled siin

Hinnateave, kauba märgistus

 

Hinnateave

 

Tarbijakaitseseaduse järgi peab kaupleja või teenusepakkuja Sind kauba või teenuse hinnast teavitama enne ostutehingu sõlmimist.

Sulle teada antud teenuse või kauba hind peab olema lõpphind, mis sisaldab kõiki makse (nt lennupiletite hind peab sisaldama ka kõiki lennujaamamakse ja muid lisatasusid).

Hind tuleb avaldada kirjalikult ning selgelt ja loetavalt, nii et see oleks Sulle üheselt mõistetav ja kergesti märgatav.

Euroopa Liidus peab kaupleja eelpakendatud kaupadel lisaks müügihinnale avaldama ka ühikuhinna (ehk kauba ühe kilogrammi, liitri, meetri, ruutmeetri, tüki jne hinna), välja arvatud kaubal, mille ühikuhind on samane müügihinnaga, näiteks on liitrises pakendis müüdava piima või mahla müügihind identne ühikuhinnaga.

Ühikuhinna avaldamine on Sulle kasulik, sest

  • see aitab Sul võrrelda eri suurusega pakendisse pakendatud sarnaste toodete (leivad-saiad, kohv-tee, vorstid-juustud, hambapastad, pesupulbrid) hindu ja lihtsustab valiku tegemist;
  • tänu ühikuhinnale ei ole kauplejal mõtet meelitada tarbijaid ostma väidetavalt madalaima müügihinnaga kaupa, kui see on tegelikult samalaadsetest ja võrdväärse kvaliteediga toodetest tunduvalt väiksemas pakendis.

Kui kauba hind kassas ja müügisaalis ei ühti, siis

  • võid kaubast kassas enne ostu sooritamist loobuda;
  • lahenda probleem kohe kassa juurest lahkumata, või kui avastad eksituse või hinnapettuse alles kodus, pöördu võimalikult kiiresti (soovitavalt veel samal päeval) kauplusesse tagasi ja esita kauplejale pretensioon tehingu tühistamiseks.

Kui teenuse müügihinda ehk lõpphinda ei saa eelnevalt kindlaks määrata (nt taksosõidu puhul), peab kaupleja Sind teavitama teenuse hinna komponentidest, tariifidest või hinna arvutamise alustest nii, et Sul on võimalik lõpphinda piisava täpsusega arvutada.

Kaubandustegevuse seaduse järgi peab kaupleja või teenusepakkuja (nt pesumajad) tagama arveldamise õigsuse ja mõõtmise täpsuse ning seda saab teha ainult taadeldud mõõtevahendiga.

Kehtivat taatlust tõendavad kleebis ja plomm. Kuigi need ei pea olema tarbijale nähtaval kohal, on Sul kahtluse korral siiski õigus paluda müüjal näidata nende olemasolu.

Reeglina peab kaupleja või teenusepakkuja soodusmüükide ja allahindluskampaaniate puhul teavitama Sind lisaks uuele soodushinnale ka vanast hinnast.

Pea meeles! 

  • Kaubale märgitud hinda peab olema võimalik eemaldada kaupa kahjustamata.
  • Müügihind peab olema ka vaateaknal välja pandud kaupadel.
  • Kui kauba pakendile on määratud tagatisraha, peab kaupleja sellises pakendis kauba müügihinna esitama kahes osas, näidates eraldi kaubaühiku hinna ja sellele lisatava pakendi tagatisraha suuruse.
  • Ühikuhinda ei pea erandina märkima maitserohelise, šokolaadikujukeste, üllatusmunade, pulgakommide, nätsude, antiik- ja kunstiteoste jms puhul.
  • Teenuste hinnakiri peab olema välja pandud Sulle nähtavale kohale.
  • Restoranis, baaris, kohvikus jne peab teenusepakkuja koostama Sulle arve vastavalt menüüs näidatud hindadele. Teenustasu ei tohi arvele eraldi lisada, meeldiva teeninduse eest ettekandjale jootraha andmine on Sinu otsustada.
  • Toitlustuskohtade peasissekäigu läheduses peab olema pakutavate roogade ja jookide hinnakiri, et Sul oleks enne sisseastumist võimalik valida endale meelepärane ja rahakotile sobiv söögikoht.
  • Kassa- ja saalihindade erinevus kaupluses on käsitletav tarbija eksitamisena, mis on karistatav. Seega anna hinnaerinevusest kindlasti tarbijakaitseametile teada.

Kauba märgistus

Märgistuse vajadus oleneb kauba liigist, omadustest ja otstarbest. Enamiku kaupade puhul ei piisa vaid kauba nimetusest, vaid kaupleja peab märkima ka kauba koguse või mõõtmed, kauba koostise ja koostisosade kogused, samuti juhised kauba kasutamiseks ja hooldamiseks, aga ka hoiatused ja ettevaatusabinõud kauba kasutamisega seotud ohtude vältimiseks, kauba säilimisaja või põhilised tehnilised andmed.

Kaupleja võib märgistusel kasutada juhendavaid või hoiatavaid jooniseid, piktogramme, märke ja sümboleid tingimusel, et nende kaudu edastatud teave on Sulle arusaadav. Piktogrammid on kasutusel näiteks jalatsite ja rõivaste märgistuses

Kaupleja ei tohi katta märgistusel olevat algupärast teavet täiendava teabe, pildi või kleebisega. Seega peab Sul alati olema võimalus võrrelda märgistuse tõlget tootja originaalmärgistusega.

Tehniliselt keerukale, ohtlikke aineid sisaldavale või kasutamisel erioskust nõudvale kaubale (nt elektrikaubad, arvutid, kodumasinad, kokkupandavad ja paigaldatavad kaubad) on tootja kohustatud lisama kasutusjuhendi.

Teatud kaupade märgistusele on kehtestatud erinõuded. Toidukaubad, jalatsid, rõivad, kodukeemia, kosmeetikatooted on näited kaupadest, kus lisaks tarbijakaitseseaduses sätestatud üldistele nõuetele peab toodete märgistus vastama ka kõigile konkreetse kauba märgistusele kehtestatud erinõuetele.

Toidukaupade ja mõnede tarbekaupade (nt kosmeetika, tarbekeemia) tarvitamine on ajaliselt piiratud.

Pea meeles!
  • Märgistus on kaupadele lisatud tarbija jaoks, seega pead tutvuma kauba märgistusega alati enne selle ostmist ja tarvitamist, et veenduda toote sobivuses.
  • Kui märgistus jääb Sulle arusaamatuks, on Sul õigus küsida müüjalt lisateavet.
  • Kasutusjuhend peab olema tõlgitud eesti keelde selles ulatuses, et see sisaldaks Sulle vajalikku teavet kauba õigeks ja sihipäraseks kasutamiseks ja hooldamiseks. Seega peaksid saama nii originaaljuhendi kui ka eesti keelde tõlgitud kasutusjuhendi. Kui kasutusjuhendit kaasa ei anta, siis küsi seda müüjalt.
  • Ära eira märgistusel või kasutusjuhendis toodud teavet, sest nii võid ohtu seada oma tervise.
  • Kui Sulle tundub, et märgistus on puudulik ega vasta nõuetele, teavita sellest tarbijakaitseametit.