Sa oled siin

TTJA seisukoht reisija õiguste ja koroonaviiruse leviku osas

Artiklit on täiendatud 17.03.

Koroonaviiruse kiire leviku tõttu rakendavad paljud riigid erimeetmeid. Eestisse jõudmine võib aja möödudes kujuneda üha keerulisemaks transpordiühenduste katkemise ja riigipiiride sulgemiste tõttu. 

Seoses võimalike uute reisipiirangute kehtestamisega või transpordiühenduste katkemisega palub Välisministeerium kõikidel turismireisil viibivatel eestlastel naasta võimalusel kiiremas korras koju.

Kui Eesti kodanik soovib koju pöörduda, kuid jääb kehtestatud piirangute (tühistatud lennud, suletud piirid vm) tõttu välisriiki lõksu, palume helistada konsulaarabi hädaabitelefonil: +372 53 01 9999 (24 h).

Reisiinfot leiab Välisministeeriumi portaalist ReisiTargalt. Teavet koroonaviiruse kohta leiab Terviseameti veebilehelt

Käitumisjuhised eriolukorras toimetulekuks ja koroonaviirusega seotud küsimustes saab lühinumbrilt 1247. 

Vaata ka meie korduma kippuvaid küsimusi reisimise ja vabaajateenuste kohta. 

Pakettreisid

Paljud reisikorraldajad on hetkel lähitulevikku planeeritud pakettreisid tühistanud, kuid olukord on kiiresti muutuv. Reisid, mis on planeeritud toimuma mõne kuu või poole aasta pärast, võivad asjaolude muutudes juba plaanipäraselt toimuda. Seepärast ei maksa kaugemas tulevikus toimuvate reiside tühistamisega kiirustada. Tasub võtta hetk ja rahulikult hinnata, kas reisi tühistamise vajadus on vältimatu.

Kui reisikorraldaja lähitulevikus toimuvat reisi siiski tühistanud pole, siis tasub teada järgmist. Pakettreiside regulatsioon näeb reisijale ette õiguse lõpetada pakettreisileping enne pakettreisi algust lõpetamistasu maksmata, kui sihtkohas või selle vahetus läheduses esinevad vältimatud ja erakorralised asjaolud, mis mõjutavad olulisel määral pakettreisi teenuste osutamist või reisijate vedu sihtkohta. 

Vältimatud ja erakorralised asjaolud võivad hõlmata näiteks sõjategevust, muid tõsiseid julgeolekuprobleeme, nagu terrorism, märkimisväärseid ohte inimese tervisele, nagu raske haiguse puhang reisisihtkohas, või loodusõnnetusi, nagu üleujutused, maavärinad, või ilmastikutingimused, mis muudavad võimatuks reisida sihtkohta turvaliselt pakettreisilepingus ette nähtud viisil. 

Taganemisavaldus tuleb reisikorraldajale esitada enne pakettreisi algust (soovitavalt kirjalikult). Selgitama peaks põhjust, miks ta pakettreisist taganeda soovitakse. Antud juhul soovitame juurde lisada kuvatõmmised kõikidest allikatest, millest lähtuvalt reisija leiab, et tal on õigus pakettreisist taganeda vältimatute ja erakorraliste asjaolude tõttu sihtkohas või selle vahetus läheduses (nt Välisministeeriumi reisihoiatus, terviseameti info, WHO viiruse leviku kaart, asjakohane väljavõte sihtkoha riigi ametiasutuse veebilehelt).

Ärgitame reisijaid kaaluma reisikorraldajatega ka paindlikumates lahendustes kokkuleppimist. Näiteks võib ettemaksu tagastamise asendada reisi muutmisega hilisemale kuupäevale või asendada pakettreisi kinkekaartidega, mida reisija saab enda äranägemise järgi hiljem kasutada.

Palume reisijatel arvestada, et hetkel võib reisiettevõtjatel esineda viivitusi päringutele ja nõuetele vastamisel. Palume reisijatelt selles osas mõistvat suhtumist ja kannatust!

Olenemata COVID-19 levikust, on reisijal võlaõigusseaduse järgi alati õigus pakettreisist taganeda. Sellisel juhul võib reisikorraldaja aga nõuda reisijalt mõistlikku hüvitist juba tehtud kulutuste eest (nt administreerimise kulud, juba välja ostetud tagastamatud piletid jne). Mõistliku hüvitise summa võib reisikorraldaja ette nähe ka lepingus, kuid reisija nõudmisel peab reisikorraldaja põhjendama hüvitise suurust.

Euroopa Komisjon on samuti koostanud ülevaatliku infomaterjali pakettreisija õigustest COVID-19 leviku valguses. Infomaterjaliga saab tutvuda siin (PDF)(PDF). 

Üksikud reisiteenused ja reisikindlustus

Reisijatel, kes on omal käel broneerinud lennupiletid ja majutuse sihtkohta, mis kuulub koroonaviiruse riskipiirkondade hulka, siis tasuks ühendust võtta vahendaja või tegeliku teenuse osutajaga ja uurida, kas on võimalik teenusest loobuda ja raha tagasi saada. 

Kui näiteks lennuettevõtja tühistab lennu sihtkohas valitseva koroonaviiruse leviku tõttu, on reisijal õigus lennupileti raha tagasi saada, kui reis sai alguse EL-st või kolmandast riigist, aga lendu teostas EL vedaja. Täpsemat infot lennureisija õiguste kohta leiad meie korduma kippuvatest küsimustest.

Kui sõlmitud on reisikindlustus, tasub ka kindlustusandjalt täpsemalt uurida kindlustuskaitse ulatuse ja selle tingimuste kohta. See millised reisikindlustuse tingimused tarbijale kehtivad, sõltub konkreetsest sõlmitud lepingust, nt millisesse piirkonda reisid, kui kaua reis kestab ja kas oled sõlminud reisitõrkekindlustuse. Täpsemat infot lennureisija õiguste kohta leiad meie korduma kippuvatest küsimustest.

Euroopa Komisjon on loonud veebilehe, kus saab tervikliku ülevaate kõigest koroonaviirusega seonduvast (tervishoid, liikuvus, majandus).