Euroopa Liidu raudteevaldkonna õigusaktid

Euroopa Liidu (EL) määruste ülemuslikkus tuleb Euroopa Liidu aluslepingutest.

Täpsemalt on Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklis 288 sätestatud, et „(EL) määrust kohaldatakse üldiselt. See on tervikuna siduv ja vahetult kohaldatav kõikides liikmesriikides.“ Lühidalt on selgitatud EL õigusaktide rakendamist ka Euroopa Komisjoni vastaval lehel.

4. raudteepakett

4. raudteepaketiga soovitakse kõrvaldada allesjäänud takistused ühtse Euroopa raudteepiirkonna loomisel. Kavandatavate õigusaktidega reformitakse Euroopa Liidu raudteesektorit, soodustades konkurentsi ja innovatsiooni riigisisestel reisijateveoturgudel.

Samuti rakendataks õigusaktidega tehnilisi ja struktuurireforme. Lõpptulemuseks peaks olema ohutum, koostalitlusvõimelisem ja töökindlam Euroopa raudteevõrgustik.

Täiendav info 4. raudteepaketi kohta on leitav Euroopa Komisjoni koduleheküljelt ja Euroopa Liidu Raudteeameti (European Union Agency for Railways – EUAR) koduleheküljelt.

Juurdepääs Euroopa Liidu õigusaktidele: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html

4. raudteepaketiga võetakse üle järgmised direktiivid:

  • Euroopa Liidu raudteesüsteemi koostalitluse direktiiv 2016/797;
  • Euroopa Liidu raudteeohutuse direktiivi 2016/798;
  • Euroopa Liidu raudtee-reisijateveoteenuste turu avamise ja raudteeinfrastruktuuri juhtimise direktiiv 2016/2370, millega muudetakse direktiivi 2012/34.

Lisaks tähendab 4. raudteepaketi ülevõtmine ka mitmete otsekohalduvate määruste rakendamist Eestis:

  • Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus, mis käsitleb Euroopa Liidu Raudteeametit 2016/796;
  • Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus  riigisiseste raudtee-reisijateveoteenuste turu avamise osas 2016/2338;
  • Euroopa Parlamendi ja Nõukogu määrus raudtee-ettevõtjate finantskohustuste ja soodustuste tasendamise ühisreeglite kohta 2016/2337;
  • Komisjoni rakendusmäärus veeremi autoriseerimise protsessi kohta.
  • Komisjoni rakendusmäärus (EL) 2018/763, millega kehtestatakse raudteeveo-ettevõtjatele Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2016/798 alusel ühtse ohutustunnistuse väljaandmise praktiline kord ning tunnistatakse kehtetuks komisjoni määrus (EÜ) nr 653/2007.
  • Komisjoni delegeeritud määrus (EL) 2018/762, millega kehtestatakse Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2016/798 kohastele ohutusjuhtimissüsteemi nõuetele vastavad ühised ohutusmeetodid ning tunnistatakse kehtetuks Komisjoni määrused (EL) nr 1158/2010 ja (EL) nr 1169/2010.
  • Komisjoni delegeeritud määrus (EL) 2018/761, millega kehtestatakse ühised ohutusmeetodid riiklike ohutusasutuste poolt pärast Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivi (EL) 2016/798 kohase ühtse ohutustunnistuse või ohutusloa väljaandmist tehtavaks järelevalveks ning tunnistatakse kehtetuks Komisjoni määrus (EL) nr 1077/2012.
  • Komisjoni rakendusmäärus (EL) 2018/764, Euroopa Liidu Raudteeametile makstavate lõivude ja tasude ning nende maksmise tingimuste kohta.

Olulised otsekohalduvad määrused

  • Komisjoni määrus (EL) nr 1078/2012, 16. november 2012, milles käsitletakse pärast ohutustunnistuse või ohutusloa saamist raudteeveo-ettevõtjate ja raudteeinfrastruktuuri-ettevõtjate ning hoolduse eest vastutavate üksuste poolt tehtava järelevalve ühist ohutusmeetodit.
  • Komisjoni rakendusmäärus (EL) nr 402/2013, 30. aprill 2013, riskihindamise ühise ohutusmeetodi kohta.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 1302/2014, 18. november 2014, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi veeremi allsüsteemi „vedurid ja reisijateveoveerem” koostalitluse tehnilist kirjeldust.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 1304/2014, 26. november 2014, üleeuroopalise raudteesüsteemi allsüsteemi „veerem - müra” koostalitluse tehnilise kirjelduse kohta.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 321/2013, 13. märts 2013, mis käsitleb Euroopa Liidu raudteesüsteemi allsüsteemi „veerem – kaubavagunid” koostalitluse tehnilist kirjeldust.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 1299/2014, 18. november 2014, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi allsüsteemi „taristu” koostalitluse tehnilist kirjeldust.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 1301/2014, 18. november 2014, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi energiavarustuse allsüsteemi koostalitluse tehnilist kirjeldust.
  • Komisjoni rakendusmäärus (EL) 2023/1695, 10. august 2023, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi kontrolli ja signaalimise allsüsteemide koostalitluse tehnilist kirjeldust ja millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EL) 2016/919
  • Komisjoni määrus (EL) 1300/2014, 18. november 2014, milles käsitletakse koostalitluse tehnilist kirjeldust seoses puuetega ja piiratud liikumisvõimega inimestele juurdepääsuvõimaluste tagamisega Euroopa Liidu raudteesüsteemis.
  • Komisjoni määrus (EL) 2019/773, 8. juuni 2015, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi käitamise ja liikluskorralduse allsüsteemi koostalitluse tehnilist kirjeldust ning millega tunnistatakse kehtetuks otsus 2012/757/EL.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 1305/2014, 11. detsember 2014, milles käsitletakse Euroopa Liidu raudteesüsteemi kaubaveoteenuste telemaatiliste seadmete koostalitluse tehnilist kirjeldust ja millega tunnistatakse kehtetuks määrus (EÜ) nr 62/2006.
  • Komisjoni määrus (EL) nr 454/2011, 5. mai 2011, üleeuroopalise raudteesüsteemi allsüsteemi „reisijateveoteenuste telemaatilised rakendused” koostalitluse tehnilise kirjelduse kohta.

Viimati uuendatud 31.01.2024