Sellisteks turgudeks on:
- kõne lõpetamise hulgiteenuse telefonivõrgus;
- kõne lõpetamise hulgiteenus mobiiltelefonivõrgus;
- kohalik juurdepääsu hulgiteenus kindaksmääratud asukohas;
- masstoodete keskse juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas;
- kvaliteetne juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas.
Vajadusel määratleb amet analüüsitavatel turgudel märkimisväärse turujõuga ettevõtja (MTE) ning kehtestab MTEle turuspetsiifilised kohustused ning teeb kohustuste üle järelevalvet.
Lisaks:
- Vaatame läbi mobiilside operaatorite esitatud rändlusteenuste lisatasude rakendamise taotlused ja vajadusel annab loa rändlusteenustel lisatasude rakendamiseks.
- Lahendame vaidlusi seoses ehitusseadustikus sätestatud kiire sidevõrgu kasutuselevõtu soodustamise meetmete rakendamisega. Meetmed kiire elektroonilise sidevõrgu kasutuselevõtu soodustamiseks on sätestatud ehitusseadustiku peatükis 6 prim
- Kogume teavet Eesti elektroonilise side turgude arengute kohta, avaldab seda oma veebilehel ja edastab rahvusvahelistele organisatsioonidele (peamiselt BEREC, ITU, OECD, Euroopa Komisjon).
Reguleeritavad turud
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) teostab elektroonilise side valdkonna spetsiifiliste turgude analüüsi:
- kõne lõpetamise hulgiteenuse telefonivõrgus
- kõne lõpetamise hulgiteenus mobiiltelefonivõrgu
a) kohalik juurdepääsu hulgiteenus kindaksmääratud asukohas
b) masstoodete keskse juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas - kvaliteetne juurdepääsu hulgiteenus kindlaksmääratud asukohas
Vajadusel määratleb TTJA analüüsitavatel turgudel märkimisväärse turujõuga ettevõtja (MTE) ning kehtestab MTEle turuspetsiifilised kohustused ning teostab kohustuste üle järelevalvet.
IV ring:
Otsus Telefonivõrgus kõne lõpetamise turu muudatused |
|
Otsuse lisa 1. Telefonivõrgus kõne lõpetamise turu muudatuste analüüs |
|
Otsuse lisa 2. Komisjoni otsus juhtum EE 2019 2209 |
|
Otsus 1-1018-332 1 |
|
Lisa 1. Turu analüüs, märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks tunnistamine ja kohustuste kehtestamine |
|
Lisa 3. Euroopa Komisjoni seisukoht |
III ring:
Otsus_telefonivõrgus kõne lõpetamise hind ajavahemikuks 01.01.17 – 31.12.17 |
|
Otsuse lisa_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE-2016-1917 |
|
Otsus_Telefonivõrgus kõne lõpetamise hinna muutmine perioodiks 01.01.16-31.12.16 |
|
Otsuse lisa 1_Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE_2015_1787 |
Otsus:
IV ring:
Otsuse väljavõte
Lisa 1
Lisa 2
Lisa 3
Lisa 4
Lisa 5
III ring:
Otsus
Lisa 1_Kulude eraldi arvestamise, kuludele orienteeritud hinna arvestamise ning tulude omistamise kohustuslik metoodika
Lisa 2_Otsuse kavandi riigisisesel konsulteerimisel esitatud arvamuste ja vastulausete arvestamise/mittearvestamise põhjendused
Lisa 3_Konkurentsiteenistuse seisukoht
Lisa 4_Euroopa Komisjoni seisukoht
Lisa 5_BEREC seisukoht
Lisa 6_Euroopa Komisjoni soovitus
V ring
Otsuse kavand:
Lisa 1:
Lisa 2:
Lisa 3:
Lisa 4:
IV ring:
Otsuse väljavõte
Lisa 1
Lisa 2
Lisa 3
Lisa 4
Lisa 5
III ring:
Otsus
Lisa 1_Kulude eraldi arvestamise, kuludele orienteeritud hinna arvestamise ning tulude omistamise kohustuslik metoodika
Lisa 2_Otsuse kavandi riigisisesel konsulteerimisel esitatud arvamuste ja vastulausete arvestamise/mittearvestamise põhjendused
Lisa 3_Konkurentsiteenistuse seisukoht
Lisa 4_Euroopa Komisjoni seisukoht
Lisa 5_BEREC seisukoht
Lisa 6_Euroopa Komisjoni soovitus
III ring:
Otsus
Lisa 1_Turu piiritlemine ja analüüs
Lisa 2_Euroopa Komisjoni otsus seoses juhtumiga EE-2014-1675
II ring:
Otsus
Lisa 1_Püsiliinide lõppsegmentide teenuse hulgituru hindade analüüs
Lisa 2_Kulude eraldi arvestamise, kuludele orienteeritud hinna arvestamise ning tulude omistamise kohustuslik metoodika
Lisa 3_Riigisisese konsulteerimise tulemused
Euroopa Komisjoni seisukoht
V ring
Otsus Mobiiltelefonivõrgus kõne lõpetamise uue hulgihinna kehtestamine ajavahemikul 01.07.2020 - 30.06.2021
Otsus
Komisjoni otsus
Konkreetses mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise turu piiritlemine, analüüs, märkimisväärse turujõuga ettevõtjaks tunnistamine ja kohustuste kehtestamine
IV ring:
Otsus_Mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise hulgiturul uue kõne lõpetamise hinna kehtestamine ajavahemikul 01.07.2018 – 30.06.2019
Otsuse lisa nr. 1
Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.17 – 30.06.18
Lisa 1 Komisjoni otsus EE 2017_1969
Otsus
Lisa 1
Lisa 2_Siseriiklik konsultatsioon
Lisa 3_Konkurentsiameti seisukoht
Lisa 4_Euroopa Komisjoni otsus EE-2016-1848
III ring:
Otsus
Lisa 1_Konkreetses mobiiltelefonivõrgus häälkõne lõpetamise turu hindadega seotud konkurentsiprobleemide analüüs
Lisa 2_Otsuse kavandi riigisisesel konsulteerimisel esitatud arvamuste ja vastulausete arvestamise/mittearvestamise põhjendused
Lisa 3_Konkurentsiteenistuse seisukoht
Lisa 4_Konkurentsiameti vastus Euroopa Komisjoni pöördumisele
Lisa 5_Euroopa Komisjoni seisukoht
Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.2014 – 30.06.2015
Euroopa Komisjoni seisukoht
Hinnakohustuse otsus perioodiks 01.07.2015-30.06.2016
Euroopa Komisjoni seisukoht
Otsuste kavandid
Kinnitused märkimisväärse turujõuga ettevõtja kuluarvestusesüsteemi nõuete järgmise kohta
Vastavalt elektroonilise side seaduse § 52 lõikele 6 ja 7 peab Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA) üks kord aastas kontrollima märkimisväärse turujõuga ettevõtjale kehtestatud kuluarvestussüsteemi nõuete järgimist ja avaldama oma veebilehel selle kohta kinnituse. Vastavas kinnituses peavad muu hulgas kajastuma kulude jaotamise kategooriad ja kulude omistamise eeskirjad.
Telia Eesti AS on märkimisväärse turujõuga ettevõtja ja kohustatud järgima kuluarvestussüsteemi nõudeid, mis on kehtestatud TTJA 16.06.17 otsusega nr 1-10/17-227 sidevõrgule kohaliku juurdepääsu hulgiturul ja TTJA 16.06.17 otsusega nr 1-10/17-228 sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgiturul.
Sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgituru hindade arvestuse vastavus kuluarvestussüsteemi nõuetele
TTJA kinnitab, et TTJA analüüsis (menetlus nr 17-16/22-13464) Telia esitatud teabe alusel sidevõrgule keskse juurdepääsu hulgiturul 2023 aastal rakendatavate Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hindade arvestuse vastavust TTJA 16.06.17 otsuse nr 1-10/17-227 peatükis 6.5.4 sätestatud tingimustele ja otsuse lisas 5 sätestatud meetodile (sh kuluarvestussüsteemi nõuetele) ja ei tuvastanud vastuolusid ning loeb antud asjas järelevalvemenetluse lõppenuks. Kulude jaotamise kategooriad ja kulude omistamise eeskirjad on sätestatud nimetatud otsuse lisas 5.
Võrreldes 2023 aasta lairibaühenduse hindasid kiirustel 50, 100, 200, 500 ja 1000 Mbps eelmise 2022 aasta vastavate hindadega:
1. Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hindade hulka kuuluvad lairibavõrgu juurdepääsupunkti kasutamise hinnad, lairibaühenduse kasutamise hinnad ning tipptunni liikluskoormuse hinnad. Kokkuvõtvalt enamik lairibaühenduse ja tipptunni liikluskoormuse kuutasusid langevad olenevalt kiirusest vahemikus -1 kuni -24% (vt tabel 1). Lisaks rakendab Telia kuni 2023 aasta lõpuni hulgi lairibaühenduste ja tipptunni liikluskoormuse hindadele -20%-st allahindlust.
Tabel 1. Telia lairiba juurdepääsu hulgiteenuste kuluarvestuse metoodika põhiste hindade võrdlus aastate 2021 – 2023 lõikes ilma allahindluseta.
2. Telia lairibaühenduste hulgitasandi komplekshinnad, mis koosnevad kõikidest Telia hulgiteenuste tasudest (vt tabel 1), mida lairibaühenduse loomiseks ja kasutamiseks vaja, langevad korral olenevalt kiirusest vahemikus -13% kuni -23% (vt tabel 2). Sarnaselt era- ja ärikliendi jae hindade erinevusele on ka hulgi arvestuslikud komplekshinnad era- ja ärikliendi ühenduste korral erinevad, kuna äriklient tekitab kõrgema tipptunni liikluskoormuse ja seetõttu on hulgi komplekshinnas sisalduv tipptunni liikluskoormuse hinnakomponent kõrgem.
Tabel 2. Telia hulgi lairibaühenduste komplekshindade võrdlus (€ kuus) aastate 2021 – 2023 lõikes, sisaldavad ka Telia kuni 31.12.2023 kehtiva kampaania 20 %-st allahindlust.
3. Marginaal Telia lairibaühenduste jae- ja hulgitasandi hindade vahel on olenevalt kiirusest erakliendi ühenduse korral 9 – 28 €, mis moodustab jaehinnast 41 - 47% ning ärikliendi ühenduse korral 24 – 145 €, mis moodustab jaehinnast 62 – 84%. Vastav marginaal oleks veel kõrgem juhul kui hulgitasandi ühendust broneeritakse üle, see tähendab, et ühe hulgi ühenduse kaudu pakutakse mitut jae ühendust. Võrreldes 2022 aastaga on jae- ja hulgitasandi hindade vahe ehk marginaal erakliendi ühenduse korral enamus kiirustel veelgi kasvanud (3 – 5 €). Marginaal on vähenenud ainult eraklientide 1000 Mbps kiiruse korral, mille puhul on põhjuseks vastava kiiruse jaehinna kiire kahanemine. Ärikliendi ühenduste korral on marginaal vähenenud 32 – 93 € ühenduse kohta, mis on põhjustatud ärikliendi jaehindade kiirest kahanemisest.
4. Alternatiivsete sideettevõtjate lairibaühenduste jaeteenuste kasum, kui nende osutamiseks kasutatakse Telia lairibaühenduste hulgiteenuseid sõltub lisaks Teliale tasutavatest lairibaühenduse hulgiteenuse tasudest, ka täiendavatest alternatiivse sideettevõtja enda jaemüügi- ja turunduskuludest, enda tuumvõrgu haldamise kuludest ning üldhalduskuludest. Nimetatud täiendavad alternatiivse sideettevõtja enda kulud sõltuvad iga konkreetse alternatiivse sideettevõtja tegevuse tõhususest. Euroopas levinud praktika kohaselt eeldatakse, et alternatiivse efektiivse sideettevõtja täiendavad jaemüügi, tuumvõrgu haldamise ja üldhalduskuludega kulud ühenduse kohta ei ole kõrgemad reguleeritud lairibaühenduse hulgiteenust pakkuva sideettevõtja vastavatest kuludest. TTJA hinnangul on alternatiivsete efektiivsete sideettevõtjate lairibaühenduste jaeteenuste kasum piisav, kui nende osutamisel tasutakse Teliale lairibaühenduste hulgiteenuste eest ja lisaks võttes arvesse ka alternatiivsete sideettevõtjate täiendavad jaemüügikulud, tuumvõrgu haldamise kulud ja üldhalduskulud. Täpseid andmeid ei saa avaldada, kuna need on seotud osaliselt Telia konfidentsiaalse äriteabega, täpsemalt Telia jaemüügi kuludega.
Kokkuvõtvalt Telia poolt 2023. aastal kehtestatavad lairiba juurdepääsu hulgiteenuste hinnad võimaldavad alternatiivsel sideettevõtjal konkureerida Teliaga lairibaühenduste jaeturul.
Viimati uuendatud 11.10.2023